Self care – co to takiego? 10 sposobów na zadbanie o swoje ciało i umysł

Self care – co to takiego? 10 sposobów na zadbanie o swoje ciało i umysł

Self care to nic innego jak dbanie o siebie, otaczanie się opieką, poświęcanie sobie czasu i uwagi. W zależności od osoby, preferencji, stylu życia może się składać na niego wiele różnych rzeczy. Mogą to być małe przyjemności i duże nawyki. Jest jednak kilka, które warto wprowadzić do swojej codzienności, by czuć się lepiej. 

Zdrowa dieta

1. Zdrowa dieta

Spożywanie pożywnych posiłków pełnych witamin, minerałów i odpowiednich wartości odżywczych, ograniczanie śmieciowego i wysokoprzetworzonego jedzenia to krok ku lepszemu zdrowiu. Do prawidłowej pracy organizmu niezbędne jest też regularne nawodnienie (około 2l dziennie). Pamiętaj jednak, dieta to nie tylko wyrzeczenia – sięgaj po produkty, które lubisz.

Spacer

2. Spacery

Regularnie wychodź z domu, do parku, lasu, nad jezioro. Dostarczysz swojemu organizmowi świeżego powietrza, rozruszasz się, poprawisz nastrój. A w słoneczne dni dodatkowo dostarczysz organizmowi porcję witaminy D3 (nie zapomnij tylko o kremie z filtrem).

Joga

3. Aktywność fizyczna

Poza spacerami warto wprowadzić do swojego życia ulubioną aktywność fizyczną, może być to joga, taniec, basen. Wszystko co sprawia Ci przyjemność i pomaga zachować sprawność. Taka aktywność pomaga Ci nie tylko w zachowaniu zdrowia fizycznego, ale także wpływa pozytywnie na umysł.

Zdrowy sen

4. Zdrowy sen

Zdrowy sen to przede wszystkim sen spokojny i o odpowiedniej długości. Jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Zalecana długość snu dla osoby dorosłej to około 7 godzin. 

Jak zadbać o to żeby był on efektywny?

Przed snem warto jest się wyciszyć, odłożyć na bok telefon. W szybszym zaśnięciu pomocny może być ziołowy napar (np. z melisy) wypity przed snem, aromaterapia z użyciem olejków eterycznych, zadbanie o odpowiednie przewietrzenie pomieszczenia.

Medytacja

5. Medytacja

Wyciszanie się podczas medytacji wpływa na zmniejszenie stresu, lepszą kontrolę nad ciałem i umysłem. Dzięki regularnej praktyce łatwiej zapanować nad natłokiem myśli, negatywnymi emocjami, które towarzyszą codziennemu życiu. Ma ona także widoczne, pozytywne skutki dla zdrowia (m.in. poprzez zmniejszenie stresu).

Czas z psem

6. Poświęcanie czasu zwierzętom i roślinom

Jeśli posiadasz w domu roślinki lub jesteś opiekunem zwierzaka warto jest czasem poświęcić więcej uwagi, skupienia podczas ich pielęgnacji. Docenić chwile, które możecie wspólnie spędzać. Takie momenty mogą działać terapeutycznie (nie bez przyczyny istnieje dogoterapia, felinoterapia lub hipoterapia ;)).

Czytanie książki

7. Czytanie

Sięgnij po ulubioną książkę albo przeczytaj pozycję, która od dawna była w planach. Czytanie wzbogaca wiedzę, poszerza zasób słów i rozwija wyobraźnię. 

Masaż

8. Masaż

Raz na jakiś czas pozwól sobie na masaż. Rodzajów masażu jest naprawdę wiele: automasaż przy pomocy szczotki do szczotkowania na sucho, automasaż przy pomocy olejków, masaż we dwoje, masaż u profesjonalisty. 

Działają one relaksująco, korzystnie wpływają na skórę i ciało, a w przypadku masażu we dwoje pomagają również zacieśnić więzi. 

Domowe SPA

9. Domowe SPA

Znajdź czas na rozpieszczenie się. Sięgnij po ulubione kosmetyki – peeling, maseczkiolejki i urządź w domowym zaciszu prywatny salon SPA. Taki czas dla siebie będzie mieć nie tylko pozytywny wpływ na wypielęgnowaną skórę, ale również ukoi zmysły.

Pozytywna energia

10. Otaczanie się pozytywną energią

Ten krok jest niezwykle istotny dla zachowania zdrowia umysłu. Otaczaj się pełnymi miłości, wspierającymi ludźmi. Nie pozwól żeby docierały do Ciebie jedynie negatywne informacje i emocje. Rób to co kochasz i co daje Ci szczęście. 

To co, zaczynasz przygodę z dbaniem o siebie? :)